هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر در قالب بازدیدهای نهال

بازدید از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی موفق و شاخص
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۵ کد : ۵۶۰۷۰ اخبار فرهنگی
هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرزپرگهر در قالب بازدیدهای نهال(بازدید از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی موفق و شاخص) توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان با همکاری حوزه اشتغال معاونت آموزشی جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد.
هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر در قالب بازدیدهای نهال

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان اولین برنامه از این طرح ملی، بازدید از خانه ی حصیر به مدیریت  مرضیه قهوه‌چی، واقع در روستای شالکوه با حضور دانشجویان، دانشگاه های استان گیلان در تاریخ 29 فروردین 1402برگزار شد. این بازدید دانشجویی با هدف آشنایی دانشجویان و استفاده از الگوها، ایده های کسب و کار های موفق خانگی انجام شده است.  

 مرضیه قهوه چی یکی از دانشجویان هنرمند است که اولین کارگاه در زمینه صنایع دستی را در روستای شالکوه راه اندازی کرده است و با گره زدن اشتیاق آموختن به ذوق کار و تولید درحال حاضر این کارگاه  را به آموزشگاه ارتقا داده است. استفاده از پتانسیل خانه سنتی پدری، استفاده صحیح هنری که از مادر آموخته بودند امروز ایشان را به این مرحله رسانده است که  برای 16 نفر از خانم های خانه­دار ساکن روستای شالکوه اشتغال ایجاد کردند و برای بیش از 100خانم خانه ­دار آموزش رایگان در حوزه های حصیربافی، رشتی دوزی و ... داشتند. بیشتر محصولاتی که  در این کارگاه تولید می شود در کنار ارزش مادی و گردش چرخ اقتصاد خانواده، به سبب قدمت این هنر گیلانی و تداعی حس خوش شالی، جنگل و دریا  شمال حائز اهمیت می شود. ماده اولیه حصیربافی، نی‌هایی است که به صورت خودرو درحاشیه مرداب‌ها و تالاب ها می‌رویند؛ نی های مناسب حصیربافی دارای انواع مختلف بوده و حصیربافان گیلانی اغلب از ۲ نوع نی که به اصطلاح محلی لی یا گالی(مورد استفاده برای بافت کلاه، زنبیل، سفره، ساک، کیف و ...) و سوف یا سیم (مورد استفاده برای بافت زیرانداز)  می نامند استفاده می کنند. تکنیک بافت و نقوش محصولات حصیری برگرفته از طبیعت پیرامون هر منطقه است .

لازم به ذکر است که دو برنامه دیگر هجدهمین طرح ملی ایران مرز پرگهر در سازمان دانشجویان گیلان بازدید از شرکت دانش بنیان، موزه میراث روستایی خواهد بود. علاقمندان می توانند از طریق ارتباط با مدیراجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان به شماره 09114679585 اطلاعات بیشتر را جهت ثبت نام کسب کنند.

 


( ۲ )

نظر شما :