معاونت فرهنگی

تعداد بازدید:۶۸۳

معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان

معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی گیلان طی سه دهه فعالیت خود کارنامه درخشانی از طرح ها و برنامه های بدیع و موثر را در میان گستره نسل جوان بخصوص مخاطبان اصلی خود در محیط های دانشگاهی و فرهنگی رقم زده است.  تکیه و توجه جدی به مبانی علمی و مطالعات نظری، رویکرد تخصصی به فعالیتهای فرهنگی،ایجاد مراکز و کانونهای ویژه و حفظ روند رو به رشد فعالیتهای جاری؛ افتخار طراحی و ابداع ده ها جشنواره ، برنامه و طرح هماهنگ و ملی  را برای این معاونت فراهم آورده است.

برخی فعالیت‌های مهم سال گذشته:

اینفو گرافی یک دهه با هفته ملی سلامت مردان ایران( سما )

طراحی و انتشار پوستر نمایه یک دهه با هفته ملی سلامت مردان ایرانی ( سما ) با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان

خشونت هشدار ها و دانستنی های وقوع جرایم برای عموم

خشونت   هشدار ها و دانستنی های وقوع جرایم برای عموم در راستای آگاهی، مراقبت، امنیت پروژه کنترل خشونت استان با همکاری معاونت اجتماعی پیشگیری وقوع جرم دادگستری استان، امور اجتماعی استانداری گیلان و شهرداری رشت

نشست تخصصی " نقش دانشگاه در پیشرفت پایدار و مستمر کشور

 تخصصی "توانمند سازی روانی، اجتماعی، اقتصادی بانوان سرپرست خانوار

پویش سلحشوران سلامت

این پویش از قسمتهای مختلف تشکیل شده و با همکاری معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، موسسه آموزش عالی کوشیار و مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندر انزلی برگزار می شود:

 1.ادای احترام به خانواده نرجس خانعلیزاده اولین شهیده مدافع سلامت با تقدیم پرتره ترسیم شده توسط سیده فاطمه کاظمی بازاردهی دانشجوی مرکز نوآوری دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی انزلی

2. گفت و گوی خبری  و تقدیر از پرستاران بخش کرونا  

3. گفت و گوی خبری  و تقدیر از حضور فداکارانه پرسنل سالن عروجیان آرامستان شهرستان رشت

 4. تهیه پادکست توسط دانشجویان 

5. گفت و گوی خبری  و تقدیر از پرستاران ۸ سال دفاع مقدس خبر گزاری بین المللی قرآن( ایکنا)

6. توزیع میوه شب یلدا بین خانواده های حاشیه شهر رشت

نمایه تصویری رویداد های فرهنگی 6 ماهه نخست 1399

یک دهه با هفته ملی سلامت بانوان ایرانی ( سبا )

نمایشگاه مجازی سردار بارانی

سردار دلها به روایت سردار فاتح نبل و الزهرا
 

گفت و گوی صمیمانه باسردار محمدعلی حق بین

"
مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران"

همرزم سردار سلیمانی در ۸ سال دفاع مقدس و محورهای عملیاتی سوریه

به همراه معرفی کتاب «گیل‌مانا؛ روایت سردار محمد حق بین از هشت سال دفاع مقدس

وبینار "غزه نماد مقاومت

روز 29 دی ماه ، مصادف با «روز غزه» است؛ روزی که می‌تواند فرصتی برای بازگویی مظلومیت مردم نوار غزه در جنگ 22روزه در سال 1378 و آگاهی‌بخشی بیشتر به افکار عمومی جهان نسبت به عمق وحشی‌گری و کودک‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی باشد.
نوار غزه در جنوب‌ غربی‌ سرزمین‌های‌ اشغالی فلسطین و با مساحتی بیش از ‌360‌ کیلومتر مربع‌ واقع شده و بیش از یک‌ میلیون‌ و800 هزار نفر جمعیت دارد.
رژیم صهیونیستی در هفتم دی‌ماه سال 1387 هجری شمسی، در حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، نوار غزه را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار دارد که این حمله 22 روز به طول انجامید و در نتیجه آ ن بسیاری از منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و درمانگاه‌ها و زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شدند و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه به شهادت رسیدند.
براساس آمارهای ارائه شده، در جنگ 22 روزه، 1455 نفر شهید شدند که 404 نفر از آن‌ها را کودکان و 115 نفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند و تعداد مجروحان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی نیز 5303 نفر برآورد شد که از این تعداد 1815 نفر کودک بودند.
بر اساس گزارش سازمان‌های فلسطینی، در جنگ 22 روزه 40 بیمارستان و مرکز درمانی مستقیما هدف حملات و بمباران قرار گرفتند که در نتیجه آن 10 میلیون دلار به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وزارت بهداشت خسارت وارد شد. در نتیجه این جنگ 15 دستگاه آمبولانس مستقیما نیز هدف حملات وحشیانه قرار گرفت.
جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در سال 1378 هجری شمسی علیه مردم مظلوم نوار غزه در حالی صورت گرفت که رسانه‌های غربی ، عمق جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی را سانسور و تلاش می‌کردند که جنبش حماس را مقصر این حملات جلوه دهند و از طریق بایکوت رسانه‌ای، تصوری نادرست از واقعیت این جنگ وحشیانه به شهروندان خود می‌دانند.
در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران که همواره حامی محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین بوده است، در نخستین سالروز جنگ 22 روزه با هدف بازگویی مظلومیت مردم فلسطین و رساندن صدای این مظلومیت به گوش آزادگان جهان و همچنین، تجلیل از حماسه‌آفرینی محور مقاومت، روز 29 دی‌ماه را «روز ملی غزه» نام‌گذاری کرد تا از این طریق مقاومت 22 روزه مجاهدان غزه در برابر وحشی‌گری اسرائیل را ارج نهد و این مقاومت قهرمانانه را پیوسته در اذهان یادآوری کند.
قانون اعلام، روز 29 دی‌ماه به عنوان روز «غزه نماد مقاومت فلسطین»، در سال 1388 هجری شمسی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و از سوی رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد. براساس این قانون، روز 29 دی‌ماه(18 ژانویه 2009) به ‌عنوان روز ملی غزه اعلام و در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

 بدین منظور، وبینار تخصصی"غزه نماد مقاومت -جایگاه مقاومت در هندسه قدرت جهانی" با سخنرانی : استاد حسن عابدینی، دکتری سیاستگذاری عمومی و کارشناس مسائل بین الملل ؛ با همکاری: سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی، مرکز سما واحد بندرانزلی، بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری واحد بندر انزلی و غرب گیلان ، در ساعت 15.30 دوشنبه مورخ  29/10/1399 برگزار می شود.

نقد و بررسی کتاب " صعود چهل ساله

مسابقه میثاق آسمانی

همکاری  در اجرای مسابقه مجاز ی وصیت نامه سردار دلها با همکاری قرارگاه شهید اعلم الهدی و دانشگاه فنی و حرفه ای استان

روزی روزگاری ماه

گرامی داشت روز شهدای جهاد دانشگاهی

شهید هاشم اخترشمار که در شامگاه ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ در دانشکده فنی دانشگاه تبریز مورد بمباران هوایی قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نائل آمد از شهدای گیلانی این سانحه بودند.

۳۴ سال پیش در چنین روزی، دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط هواپیماهای بعثی مورد هدف قرار گرفت و این حادثه شوم منجربه شهادت ۲۲ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و کارکنان جهاددانشگاهی شد.

در سال ۱۳۶۵ از دانشجویان دانشگاه تبریز که آماده اعزام به جبهه‌ها بودند خواسته شده بود به جای اعزام به جبهه به عنوان نیروهای بسیجی در ساخت مهمات در دانشکده فنی این دانشگاه که در ساعات غیر درسی در اختیار دانشجویان بسیجی به جهت تامین مهمات جبهه قرار گرفته بود، از تخصص‌شان استفاده شود که این دانشجویان با استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود در کارگاه قطعات نظامی مورد نیاز در جبهه را تولید می‌کردند این اقدام از اوایل دی‌ماه سال ۱۳۶۵ شروع شده بود و نهایتا در روز ۲۷ دی‌ماه همان سال ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه مورد هجوم وحشیانه رژیم بعثی قرار گرفت و در نتیجه این هجوم وحشیانه ۲۲ نفر از دانشجویان مشغول در کارگاه شهید و ۸ نفر نیز مجروح شدند.

شهید هاشم اخترشمار، شهید سجاد(ایرج) خلوتی، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید رحمان قفل‌گری، شهید مرتضی زمان‌پور، شهید علی فصیح کجاآبادی، شهید حمیدرضا ملکوتی‌خواه، شهید علیرضا رضوان‌جو، شهید عباس ارشدی‌پور، شهید صدیار صفری، شهید بیاضعلی اسدی‌فرد، شهید سیدمحسن جواهری، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید علیرضا کریمی وفایی، شهید حسین شیرین سرندی، شهید مرتضی جابری، شهید فوادالدین محمودی، شهید یعقوب اسماعیل‌زاده، شهید شیرزاد شریفی، شهید عادل جعفری نویمی‌پور و شهید حسین رضاپور جزو داوطلبانی بودند که برای اعزام به جبهه نام‌نویسی کرده بودند تا داوطلبانه به خطوط مقدم جبهه اعزام شوند، اما با توجه به نیازی که به وجود آنان در کارگاه برای تولید قطعات نظامی احساس می‌شد درخواست کار در کارگاه را قبول کرده بودند تا بتواند با استفاده از تخصص‌های فنی خود سهمی در جنگ داشته باشند تا اینکه در ۲۷ دی‌ماه به در اثر بمباران به شهادت رسیدند.

شهید هاشم اخترشمار

شهید هاشم اخترشمار که در شامگاه ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ در دانشکده فنی دانشگاه تبریز مورد بمباران هوایی قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نائل آمد از شهدای گیلانی این سانحه بودند.

شهید هاشم اخترشمار در سال ۱۳۳۴ در خانوده‌ای مسلمان و متدین در شهرستان رشت متولد شد، وی فردی فرهیخته، پرهیزگار شریف و وارسته بود. روابط اجتماعی وی با مردم ستودنی و در حسن بیان دارای جاذبه خاصی بود. شهید بیکاری را آفت می‌دانست و اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب‌های علمی و فنی می‌گذراند.

وی در هر شرایطی حرمت خدا را حفظ می‌کرد و برای انسجام خانواده و دوستی متقابل اهمیت ویژه قائل بود فرایض دینی را در مسجد حاج مجتهد رشت بجا می‌آورد؛ در بدو انقلاب نیز در پایگاه‌های تقسیم ارزاق به مردم فعالیت‌های گسترده‌ای داشت، ایشان از هر فرصتی برای خدمت به مردم بهره می‌جست و در نهایت دین باوری به علم جویی و کسب معرفت می‌پرداخت تا توانایی خویش را در مسیر انسانیت به درجه والای تقرب الهی سوق دهد.

خواهرانم، حجاب را رعایت کرده و پاسدار حرمت خون شهیدان باشید و در پشت جبهه برای حمایت از رزمندگان از هیچ امری کوتاهی نکنید زیرا دشمنان انقلاب اسلامی درصدد ایجاد فاصله بین مردم و جبهه‌ها هستند.

۲۷ دی؛ سالروز شهدای جهاددانشگاهی

۲۷ دی‌ماه در تقویم جهاددانشگاهی به عنوان «سالروز شهدای جهاددانشگاهی» نامگذاری شده است، در راستای پاسداشت یاد و خاطره شهدای این روز به ویژه شهید دانشجو «هاشم اخترشمار» از شهدای گیلانی دانشگاه تبریز، معاونت فرهنگی به همراهی تعدادی از کارکنان جهاددانشگاهی گیلان با حضور در گلزار شهدای رشت و قرائت فاتحه و نثار گل به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای احترام کردند.

همچنین تعدادی از دانشجویان عضو سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان به منظور پاسداشت مقام شامخ شهدای دانشگاه تبریزهمزمان با اذان ظهر اقدام به توزیع نذر تغذیه بین کودکان ۲۷ خانواده آسیب‌دیده حاشیه شهر می‌کنند.

سومین رویداد استانی "ماندگاران صبور"

همزمان با سالروز شهادت حضرت ام البنین(س) و روز تکریم از مادران و همسران شهدا، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان با همکاری معاونت فرهنگی سازملن بسیج دانشجویی استان گیلان، مجموعه برنامه های زیر را با محوریت شهدای دانشجوبرگزار کرده است.

 

1- پادکست علمی "روان شناسی جنگ و خانواده شهدا"

 

مهمان ویژه : دکتر رضا سلطانی شال، استادیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلان

 

دانشجویان مهمان: فرزین باقری، دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی

 

مهسا حاتم، کارشناسی ارشد روان شناسی

 

فاطمه فدایی، دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی.

بزرگداشت اختر چرخ ادب" پروین اعتصامی

ویژه برنامه های معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان" مربوط به رویداد ملی - دانشجویی بزرگداشت سید الشهدا مقاوت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی

در نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله علیه)، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان برنامه هایی را ذیل رویداد ملی - دانشجویی " بزرگداشت سید الشهدای مقاومت" برگزار نمود که از آن جمله میتوان به "سردار دلها به روایت سردار فاتح نبل و الزهرا(س)، نشست صمیمانه با سردار سرتیپ محمد علی حق بین همرزم آن شهید بزرگوار و مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و همچنین برگزاری نمایشگاه مجازی از تصاویر حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان گیلان، اشاره نمود.

نمایشگاه مجازی " چهل سال خود باوری

برگزاری نمایشگاه مجازی "چهل سال خود باوری" به مناسبت چهلمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی

نشست تخصصی "توسعه نو آوری دانشجویان

رضا فدایی کیوانی رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت در این نشست، با بیان اینکه مفهوم کارآفرینی اجتماعی وارد ادبیات مسئولیتهای اجتماعی شده است، اظهار کرد: نوآوری اجتماعی یکی از رویکردهای کارآفرینی اجتماعی است.

وی حل معضلات جامعه را نیازمند نوآوری اجتماعی دانست و افزود: نوآوری اجتماعی میتواند در موضوعات زیستمحیطی به ویژه تخریب محیط زیست و پسماند بپردازد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت، با بیان اینکه جامعه به سمت کاهش نیروی انسانی و افزایش سن بازنشستگی حرکت کرده است، یادآور شد: امروز باید ارائه خدمت فناورانه را جایگزین تولید محصول کنیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گیلان، نوآوری اجتماعی را دارای سه مولفه تقاضاهای اجتماعی، پیامدهای اجتماعی و چالشهای اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: نوآوری اجتماعی بر مسائل و پیامدهای اجتماعی تمرکز دارد و بخشهای اجتماعی و اقتصادی را با موضوعات زیستمحیطی ادغام میکند.

شاهد خلاء پیوند صنعت و دانشگاه هستیم

وی با بیان اینکه نوآوری اجتماعی با ایجاد روابط اجتماعی به دنبال ایجاد ارزش برای جامعه است، تضافه کرد: به طور کلی توسعه و پیشرفت پایدار در جوامع دانشبنیان مدیون توسعه سرمایههای اجتماعی آن جامعه است. در واقع توسعه منابع انسانی و مراکز آموزشی و پژوهشی زیربنای رشد در کشورهای توسعهیافته است.

فدایی، دانشجو را یک عنصر فعال در جامعه دانست و تصریح کرد: امروز دانشجویان باید به سمت مسائل اجتماعی و اقتصادی بروند و آموزشهای مهارتی را ملاک عمل خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه نوآوری اجتماعی باید در همه عرصههای اجتماعی اعم از خانواده، دولت، بخش خصوصی و نهادهای غیر رسمی وجود داشته باشد، گفت: لازمه توسعه کارآفرینی اجتماعی ترویج گفتمان نوآوری اجتماعی است.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت، کارآفرینی اجتماعی را وابسته به محیط و ارزشهای حاکم بر جامعه دانست و عنوان کرد: جامعه ما برخوردار از فرهنگ اسلامی است و در آموزههای دینی بر مسئولیت اجتماعی از جمله احسان، انفاق، نیکوکاری، تعاون، مشورت و... تاکید شده است لذا میتوانیم این ارزشها را در حوزه آموزش و پژوهش و کارفرینی به کار گیریم.

فدایی، یکی از مشکلات نوآوری اجتماعی را تامین منابع مالی جهت تبدیل ایده به محصول یا خدمت دانست و بیان کرد: فرهنگسازی کارآفرینی باید از مقاطع پایینتر از دانشگاه صورت گیرد و دانشآموزان را به سمت نوآوری و خلاقیت سوق دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد خلاء پیوند صنعت و دانشگاه هستیم، اظهار کرد: باید بین دانشگاه و صنعت تعامل و ارتباط ایجاد شود، نیروهای متخصص و با استعداد شناسایی شوند و صنعت در دل دانشگاه قرار گیرد تا بتوانیم فرهنگ کارآفرینی را دنبال کنیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گیلان، با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه در توسعه نوآوری اجتماعی، خاطرنشان کرد: میتوانیم از فرضت بودجه پژوهشی برای نوآوری اجتماعی استفاده کنیم. متاسفانه بیکاری جوانان به یکی از چالشهای جامعه تبدیل شده و نرخ بیکاری فارغالتحصیلات بیش از بیکاران غیر دانشگاهی است، زیرا دانشجویان از دانش مهارتی برخوردار نیستند.

فدایی، با تاکید بر اینکه رشتههای دانشگاهی باید مبتنی بر مهارت و نیاز روز جامعه طراحی شوند، عنوان کرد: آموزش و پرورش نیز در کنار دانشگاه باید به نقش اجتماعی خود بپردازد.

وی عصر امروز را عصر انفجار اطلاعات و توسعه فناوری دانست و یادآور شد: امروزه سازمانها به سمت سازمانهای مجازی رفتهاند و در ایام شیوع کرونا با خلاءهای زیادی حوزه فضای مجازی به ویژه در حوزه آموزش مواجه شدیم.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت، با بیان اینکه آموزش نباید تعطیل شود، گفت: در شرایط فعلی در سطح خرد باید به سمت آموزشهای مجازی و در سطح کلان باید به سمت سازمانهای مجازی برویم تا زمینه توسعه نوآوری اجتماعی نیز ایجاد شود.

از دانشگاه فناوریمحور به سمت دانشگاه جامعهمحور برویم

ویکتوریا صیاد دقتکار، مدیر مرکز نوآوری و رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرانزلی نیز، با اشاره به تعاریف مختلف نوآوری اجتماعی، اظهار کرد: نوآوری اجتماعی به ارائه راهحل برای مسائل اجتماعی و زیستمحیطی میپردازد.

وی ادامه داد: بشر همواره به دنبال پیدا کردن راهحل برای مسائل اجتماعی و اقتصادی و زیستمحیطی بوده است و لذا تکنولوژی را وارد این عرصه کرده و از طریق خرد جمعی سعی در ارائه راهحلهای هوشمندانه برای زندگی بهتر است.

مدیر مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی گیلان، با بیان اینکه مهمانسراها، اتحادیهها، مهدهای کودک، کتابخانهها، خیریهها و... در راستای حل مشکلات مردم به وجود آمده است، تصریح کرد: امروزه اولویت اصلی همه کشورها رفاه اجتماعی است و با توجه به افزایش امید به زندگی و چالشهای بهداشتی و بیمهای، دولت به مشارمت اجتماعی مردم نیاز دارد.

صیاد دقتکار، نوآوری اجتماعی را نشات گرفته از ایده دانست و عنوان کرد: ایده زمانی خلق میشود که در جامعه نیاز برطرف نشده وجود داشته باشد لذا تفاوت عمده نوآوری اجتماعی با تجارت در کسب سود است؛ البته حل مشکلات جامعه سود به دنبال دارد، اما هدف اصلی نوآوری اجتماعی کسب سود نیست.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه رفع نیازهای جامعه است، خاطرنشان کرد: باید از دانشگاه فناوریمحور به سمت دانشگاه جامعهمحور برویم، اما در حال حاضر بین جامعه و دانشگاه فاصله وجود دارد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرانزلی، مشارکت دانشگاه را به سه حوزه مشارکت تجاری، مشارکت پژوهشی(آکادمیک) و مشارکت اجتماعی تقسیم کرد و متذکر شد: دانشگاه باید مشارکت مستقیم در پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

وی دانشآموختگان را نیازمند افزایش دانش پایه و ارتقای مهارت دانست و اضافه کرد: در گذشته دانشگاههای فنی و مهندسی در حوزه تجاریسازی فعال بودند، اما امروزه رشتههای علوم انسانی این مسئولیت اجتماعی را پذیرفتهاند.

صیاد دقتکار نوآوری اجتماعی را به معنی خلق ایدههای خارقالعاده ندانست و بیان کرد: باید جامعهمحوری را به دانشجویان آموزش دهیم، اما مسئولیتپذیری اجتماعی نیازمند فرهنگسازی در دوران کودکی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بعد از فناوری و جامعهمحوری باید به دنبال کارآفرینی برود، گفت: دانشجویان علاوه بر ایجاد شغل برای خود، سایر افراد را وارد عرصه کار کنند.

وی آموزشهای علمی و کاربردی را آموزشهای مهارتمحور دانست و خاطرنشان کرد: در ایام شیوع کرونا در حوزه آموزشهای علمی و کاربردی دچار مشکل شدیم، زیرا آموزشهای مهارتمحور در فضای مجازی نیازمند زیرساختها ویژه است و طی چند ماه نمیتوان به نقظه مطلوب رسید لذا آموزش کلاسیک و سنتی در کنار آموزش مجازی قرار گیرد تا همپوشانی داشته باشند.

دانشگاه ایستگاه پمپاژ تفکر است

حبیب محمودی چناری، عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی نیز در ادامه، نوآوری اجتماعی را شامل ایدههایی دانست که رنگ و بوی اجتماعی دارند و گفت: در نوآوریهای اجتماعی منفعت شخصی مطرح نیست و سود اجتماعی مد نظر قرار میگیرد.

وی با اشاره به تفاوت کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی، افزود: زمانی که حاکمیتها در عرصه کاهش فقر و نابرابری به چالش برخورد کردند، گروههای اجتماعی مانند خیریهها و انجمنهای فرهنگی و سیاسی و زیستمحیطی حل این چالشها را بر عهده گرفتند و لذا نوآوری اجتماعی سابقه طولانی دارد.

این پژوهشگر، ایدهپردازان را مهندسین اجتماعی دانست و تصریح کرد: مهندسین اجتماعی کسانی هستند که مسائل اجتماعی را درک میکنند و به دنبال راهحل هستند لذا با ارائه مجموعه محصول و خدمات، مسئله اجتماعی را حل میکنند.

محمودی چناری، دانشگاه را ایستگاه پمپاژ تفکر دانست و یادآور شد: تفکر دانشگاه باید از تفکر جامعه جلوتر باشد. در واقع دانشجویان باید از طریق برقراری ارتباط با جامعه، خودشان را با مسائل اجتماعی درگیر کنند تا راهحل مسائل را بیابند.

وی با اشاره به شکاف موجود میان جامعه، صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: در دانشگاه حجم انبوهی از نیرو، ایده، فکر و توان وجود دارد و لذا دانشگاه با راهاندازی پژوهشکدههای نوین باید به کانونهایی برای مراجعه صنعت تبدیل شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه امروزه مدرک دانشگاهی به عنوان کالا محسوب میشود، تصریح کرد: با حجم انبوهی از بیکاری خودساخته مواجه هستیم؛ این در حالی است که عامل مهم موفقیت جوامع، نگرش است.

محمودی چناری، پرورش دانشجو در دانشگاه را براساس نیاز جامعه ندانست و گفت: مدرکگرایی به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده و اجازه خلاقیت و نوآوری را به دانشجو نمیدهد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن جامعه جهانی، خاطرنشان کرد: کرونا یک بحران اجتماعی ایجاد کرده و نظام آموزشی و اقتصادی جهان را به هم ریخته است، اما در بستر فعلی نمیتوانیم آموزش را رها کنیم و چارهای جز آموزشهای مجازی به عنوان راهحل کوتاهمدت نداریم، اما نباید اصل کنترل و نظارت بر فضای مجازی را فراموش کنیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست یک طرح نوآورانه دانشجویی در حوزه محیط زیست توسط گروه «کلبه جنگلی» معرفی شد.

دوره آموزشی بازی سازی و برنامه نویسی

دوره آموزشی ویژه پاتفرم اندروید با همکاری سازمان فضای مجازی استان  گیلان( سراج)

نشست گپ و گفت "سلامت روان دانشجویان در دوران کرونا"

نشست گپ و گفت "سلامت روان دانشجویان در دوران کرونا" با هدف تاب آوری، افزایش امید و خود مراقبتی به مناسب روز دانشجو و با همکاری سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان؛ مرکز بهداشت، درمان و مشاوره معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان و کانون مردم نهاد  رویش بهار زندگی جوان برگزار شد.

 

باحضور

1.     دکتر سید موسی کافی استاد تمام گروه روانشناسی و مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه گیلان

2.      علی فرمیهنی فراهانی دانشجوی دکتری و دبیر کانون دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه گیلان و  دبیر کانون دانشگاههای منطقه دو کشور

3.     نیما حقیقی دانشجوی دکتری و دبیر کانون  رویش بهار زندگی جوان

 و

دانشجویان داوطلب مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی و موسسه آموزش عالی احرار

نشست تخصصی مجازی " سلامت روانی بانوان و بیماری کرونا "

با همه گیری بیماری کرونا علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در همه گیری فوق، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بد رفتاری ها و آسیب های آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و...، آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی زنان وارد خواهد آورد

فعالیتهای سازمان قرآنی دانشگاهیان- شعبه گیلان

رویدادهای فرهنگ دینی

نمایشگاه مجازی "دست سازه های قرآنی"

نشست تخصصی" ارتباطات و روابط عمومی از منظر قرآن کریم"

نشست تخصصی «ارتباطات و روابط عمومی از منظر قرآن کریم » 

۲۷ اردیبهشت به مناسبت روز جهانی ارتباطات

با حضور آقای دکتر مهیار خانی مقدم

عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث، مسئول مرکز اندیشه

 ورزی در معارف دینی دانشگاه گیلان

نخستین مسابقه تولید محتوای فرهنگی - هنری " رمضان در پرتو انوار الهی"

نخستین مسابقه تولید محتوای فرهنگی هنری

*رمضان در پرتو انوار الهی*

 

(بر اساس آیات ۱۸۳ الی ۱۸۶ سوره مبارکه بقره )

 

ویژه دانشجویان، مدرسین، جهادگران و خانواده‌هایشان

«پادکست، نماهنگ، اینفوگرافی، شعر، متن ادبی، طراحی و نقاشی »

با هدف تبلور معانی قرآن کریم به زبان هنر و خلاقیت های هنری 

درباره طرح هماهنگ " دانشجو؛ معلم قرآن کریم

همزمان با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌اللّه دکتر محمد مفتح «روز وحدت حوزه و دانشگاه» اولین دوره طرح دانشجو معلم قرآن کریم در استان گیلان آغاز به کار کرد.

سیده فاطمه شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: تعامل عالمانه و سنجش‌گرانه می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری نوعی روش شناسی بومی شود که بتواند با دنیای جدید، مفاهمه و گفت‌وگو برقرار کند و از اصالت و استواری لازم، برخوردار باشد. از اینرو می‌توان موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را از موضوعات قابل توجه دانست که دارای اهداف و کارکردهای مشترکی هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اندیشمندان اسلامی معتقدند که یکی از مشکلات جامعه بشری شکاف میان این دو نهاد است و اگر علم و دین باهم وحدت یابند، بسیاری از مشکلات امروزه حل خواهد شد، افزود: یکی از مهمترین و محوری‌ترین راه‌هایی که در رابطه با تحقق وحدت مطرح می‌شود، گفت‌وگوی صلح آمیز است، به این معنا که بازگشت به مبانی وحدت و همفکری، در سایه همدلی و گفت‌وگوی علمی در فضایی صمیمی و به دور از پیش‌داوری‌ها میسر خواهد شد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه قرآن چشمه جوشان فیض خدا بوده و به بیان حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه، سرچشمه بهار دل‌ها و صیقل قلوب در قرآن مجید است، تصریح کرد: همگان در پرتو هدایت قرآن و با الگو برداری از عترت پیامبر اکرم(ص) از ظلمات پراکندگی، اختلاف، نزاع و کشمکش رهایی می‌یابند و به سرچشمه نور که همان برادری و اخوت اسلامی است، بازمی‌گردند و از هدایت‌های آن به سوی علم، دانش، پیشرفت و تعالی بهره می‌گیرند.

شفیعی ادامه داد: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به ‌عنوان پرچمدار برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها، بر آن شد تا «مرکز دانشجو معلم قرآن» را افتتاح نماید. مرکز دانشجومعلم قرآن کریم از سال ۹۴ تاکنون با هدف آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در سه فاز دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی دانشجویان علاقمند و مستعد در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان گفت: امید است به یاری خداوند متعال و با همکاری نهادها و سازمان‌های دانشگاهی و فرهنگی گیلان با اجرای این طرح در استان، دانشجویان فرهیخته گیلانی نیز با این نهضت قرآن آموزی دانشجویان کشور همراه شده و از این فرصت بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: از جمله اهداف اجرای این طرح حرکت به سمت تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور، گسترش و توسعه فرهنگ و معرفت قرآنی در میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی در سطح کشور در بخش‌های مختلف قرآنی و تربیت مربی آموزش قرآن کریم و همچنین استفاده از روحیه پویا و شاداب جوانان دانشجو برای انتشار فرهنگ قرآنی در کشور، ایجاد حرکتی پویا و روبه ‌رشد جهت ارتقای فرهنگ قرآنی کشور و حمایت از فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در سراسر کشور است.

شفیعی در خصوص مزایای شرکت در دوره دانشجو معلم قرآن کریم گفت: بهره‌مندی از حضور اساتید برجسته قرآنی و علمی، دریافت گواهینامه آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و تسهیل زمینه‌های شغلی در مراکز قرآنی از جمله اهداف جزئی این دوره است

فراخوان مسابقه " حفظ پنج جزء قرآن

پویش #روضه-های-خانگی

نشست تخصصی "نقش پدر در خانواده و اجتماع

فعالیتهای سازمان دانشجویان شعبه گیلان

درباره سوگواره شعر مجازی

آمادگی برای مصاحبه دکتری روان شناسی و مشاوره

سرفصل‌ها:
مدارک مورد نیاز برای مصاحبه
چالش‌های مصاحبه آنلاین
بررسی سوالات هر درس
اهمیت توصیه نامه از اساتید
انگیزه و هدف دانشجو برای تحصیل در مقطع دکتری
بررسی پرونده آموزشی و پژوهشی
تفاوت مصاحبه با آزمون و بدون آزمون

مدرس: فرزین باقری
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران

پویش دانشجویی "همای رحمت"

پویش دانشجویی  همای رحمت

به همت کانون مهربانان سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همراهی هیات فاطمیون شهرستان رودسر در فصل بهار برگزار میشود.

 هدف از راهاندازی این پویش گسترش همکاری های دانشجویان در حوزه مسئولیت اجتماعی شان برای خدمات رسانی آموزشی ، بهداشتی و تغذیه ای در جامعه است.

 فزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به رعایت نکات بهداشتی در شرایط همه گیری کرونا و آموزش مواد درسی به دانش آموزان کم بضاعت در شرایط آموزش های مجازی و رسیدگی به تغذیه سالم افراد حاشیه شهر که تحت پوشش هیچیک از سازمان ها و نهادهای حمایتی نیستند از جمله مواردی است که در این پویش دنبال می شود

طرح جمع آوری بطری های پلاستیکی " اکوبریک"

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی شعبه گیلان با همکاری مجموعه کالا یاب سازه، مرکز اکو توریستی جیر سر باقر خاله و موسسه خیریه حامیان تجلی مهر خورشید برگزار مینماید

پویش علمی -دانشجویی" راهت ادامه دارد

با هدف تلاش علمی مشترک دانشجویان ایران برای ادامه راه شهدای هسته ای کشور به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با همراهی و حمایت شایسته سازمان دانشجویان و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کشور برای نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 برگزار می گردد.

اطلاع رسانی رسمی این پویش در تاریخ 20 فروردین ماه 1400روز ملی فناوری هسته ای  آغاز می شود.

هدف اصلی این پویش که در فضای مجازی راه اندازی خواهد شد افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به دانش هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای با نشر مطالب مرتبط علمی کارآمد و به روز است که در قالب های متنوع ، توسط کمیته دانشجویی این پویش تهیه و منتشر خواهد شد

ترجمه یکی از کتاب های جامع در حوزه دزیمتری داخلی پزشکی هسته ای با استفاده از پتانسیل های دانشجویی سراسر کشور و در راستای امور علمی تحصیلی به عنوان یک مرجع اصلی در جامعه دانشگاهی، از برنامه های این پویش می باشد

بزرگداشت اردیبهشت روز جهانی موزه میراث فرهنگی

به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی

به مناسبت 25 اسفند سالروز پایان سرایش شاهنامه "نو روز هم گرایی فرهنگی، گفتمان مشترک

یلدای کرونایی

جرعه ای تامل

گفت و گوی پادکستی به مناسبت روز جهانی شادی با حضور  دکتر سید کامبخش میر حسینی( روان پزشک ) - دکتر علی یعقوبی( جامعه شناس ) - سرکار خانم مهسا حاتم (روان شناس ).

پویش دانشجویی " من مادر شهیدم، بچه های ایران فرزندان من"

پیوستن کانون حمایت از محرومان سازمان دانشجویان استان گیلان به پویش آجر به آجر با هدف ترویج  فرهنگ ایثار و شهادت با همکاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان و پوشش رسانه ای آن د رایسنا و ایکنا گیلان.

گپ و گفت دانشجویی " تجربه زیسته دانشجویان فعال علمی فرهنگی در ایام کرونا "

مجموعه برنامه های گپ و گفت، با هدف هم افزایی دانش و تجربه دانشجویان و دانشگاهیان در محیطی صمیمانه با موضوعات مختلف جامعه دانشجویی، طی سال، در دفتر معاونت فرهنگی  سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان برگزار می شود

توزیع ماسک رایگان

توزیع ماسک رایگان و آموزش استفاده صحیح بین شهروندان و رانندگان تاکسی و مغازه داران با هدف ترویج مسئولیت اجتماعی

وبینار آموزشی " کرونا و پیامدهای ناشی از آن بر روابط عاطفی خانواده"

به مناسبت گرامیداشت هفته هلال احمر برگزار میگردد

روان شناسان، مشاوران و چالشهای دوران کرونا

کانون جهش سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان به مناسبت ۹ اردیبهشت روز ملی روان شناسی و مشاوره برگزار میکند.

فعالیتهای سازمان انتشارات شعبه گیلان

نشست تخصصی "تاریخ نگری، ضرورتها و پتانسیل های نشریات دانشجوی"

نشریات دانشجویی با قدمتی بیش از ۷۰ سال در ایران، همواره نقش مهمی را در تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی ایفا کرده‌اند. این نشریات تنها نهادی در دانشگاه‌ها به شمار می‌روند که از ابتدا تا انتهای مسئولیت آن، بر عهده دانشجویان است.

در یک تقسیم‌بندی کلی، نشریات دانشجویی در سه دسته نشریات صنفی، نشریات فرهنگی، مذهبی و سیاسی و نشریات‌ علمی و تخصصی قرار می‌گیرند.

نشریات دانشگاهی جزو چهار نهاد مستقل دانشجویی هستند که مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز خود را در دانشگاه‌ها می‌گیرند و در چارچوب فعالیت‌های خود حرکت می‌کنند.

فعالیت تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی که همگی جزو نهادهای مستقل دانشجویی هستند، براساس سندهای بالادستی و قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکل گرفته‌اند.

فلسفه وجودی نشریات دانشجویی در وهله نخست تمرین کار گروهی در فضای دانشگاهی و همچنین جذب دانشجویانی است که در زمینه‌های مختلف توانایی بالایی دارند.

رسالت مهم جنبش اصیل دانشجویی در فضای دانشگاه عملی کردن ایدهها در جهت رشد و بالندگی جامعه است و لذا نشریات دانشجویی می‌توانند با تولید و توزیع اطلاعات صحیح و آگاهی بخشیدن به قشر دانشجو، نقش بسزایی در توسعه علمیو فرهنگی کشور داشته باشند.

بزرگترین آرشیو نشریات دانشجویی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با بیش از ۹۳۰۰ عنوان نشریه دانشجویی، وجود دارد. نشریه «دانشجو» که در سال ۱۳۳۰ فعالیت خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد، به طور رسمی، اولین نشریه دانشجویی ایران دانسته می‌شود، اما بنا بر اسناد موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی سه نشریه با نامهای «موسسات علمی و فلاحتی کرج» دانشکده فلاحت کرج با موضوع کشاورزی و باغبانی، «آیین دانشجویان» دانشگاه تهران با موضوع حقوق و «انسان» دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران با موضوع فلسفه اسلامی پیش از نشریه دانشجو فعالیت داشتند.

استان گیلان ۲۵ نشریه دانشگاهی دارد

حسین ابراهیمیان، معاون فرهنگی و امور رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در نشست کارشناسی «تاریخ نگری، ضرورت ها و پتانسیل های نشریات دانشجویی»، ضمن گرامیداشت ۱۶ آذرماه، روز دانشجو به قشر فرهیخته دانشگاهی، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تبع آن بر عهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان قرار دارد، نظارت بر فعالیتهای رسانهای و حمایت از فعالیتهای رسانهای است.

وی فعالیتهای رسانهای را یکی از مهمترین فعالیتهای وزارت فرهنگ و و ارشاد اسلامی دانست و افزود: این رسانهها هستند که در تنگناها و مباحث مختلفی که در سطح استان و کشور به وجود میآید، میتوانند با نقد صحیح و پیگیری موضوعات به سازمانها و نهادهای مختلف کمک کنند.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه براساس قانون مطبوعات نشریات و پایگاههای خبری از یکسری دستورالعملهای خاص تبعیت میکنند، گفت: تعریف وزارت ارشاد از رسانه و نشریه مشخص است. در واقع نشریات به صورت منظم و ثابت باید چاپ شوند، مدیرمسئول مشخص داشته باشند و با شماره و ردیف مشخص به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه چاپ شوند.

ابراهیمیان، مباحث مطرح شده در نشریات را شامل حوزههای اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی، دینی، علمی، هنری و سایر بخشها دانست و متذکر شد: ما در کنار نشریات مکتوب که به صورت کاغذی چاپ میشوند، پایگاههای خبری هم داریم که در فضای مجازی منتشر میشوند و شامل انواع خبر، تحلیل و مصاحبه، عکس و گزارش هستند.

وی با اشاره به وضعیت رسانههای مکتوب و برخط استان، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۷۳ نشریه مکتوب در استان داریم که شامل روزنامه، هفتهنامه، فصلنامه و دوسالنامه است. همچنین ۲۰۴ پایگاه خبری داریم. در کنار این رسانهها، نشریات الکترونیک غیر برخط هم در استان فعال هستند که بر روی سی.دی و دی.وی.دی و... منتشر میشوند.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه پایگاههای خبری از نظر تعداد نسبت به نشریات مکتوب بیشتر هستند، عنوان کرد: در گیلان ۲۵ نشریه دانشگاهی داریم که در سطح استان چاپ میشوند و دارای اهمیت خاصی هستند، زیرا نشان میدهند که در حوزه نشر فعالیت خوبی  صورت گرفته است. همچنین چهار پایگاه خبری و چهار نشریه الکترونیکی غیر برخط داریم.

ابراهیمیان، با اشاره به رتبه سوم گیلان در تعداد پایگاههای خبری، گفت: گیلان از نظر تعداد روزنامههایی که در استان به چاپ میرسد نیز رتبه ششم کشور را دارد. همچنین رتبه هشتم کشور در بخش نشریات مکتوب متعلق به گیلان است.

وی فعالیت نشریات دانشجویی را مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: قانون مطبوعات بر کلیه نشریات و پایگاههای خبری که در سطح کشور منتشر میشوند نظارت دارد.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی گیلان، نشریات دانشجویی را محل نقد و گفتوگوهای سازنده دانست و تصریح کرد: تفاوت نشریات مکتوب با نشریات دانشجویی در این است که نشریات دانشجویی به دنبال سود و انتفاع نیستند؛ این در حالی است که نشریات مکتوب بدون سود و انتفاع اصلا منتشر نمیشوند.

ابراهیمیان، با بیان اینکه صاحبامتیاز و مدیرمسئول نشریات حتما باید دانشگاهی باشند، یعنی مدرک کارشناسی به بالا داشته باشند، اضافه کرد: اگر افرادی که در نشریات دانشجویی فعالیت میکنند در آینده به سمت نشریات عمومی بیایند، راه آسانتری در پیش خواهند داشت، زیرا با اصول اولیه کار نشر در دانشگاه آشنا شدهاند و اکنون میتوانند مثمرثمر باشند.

نشریات دانشجویی فرصت تعامل دانشجویان با جامعه است

وی موفقیت یک نشریه مکتوب یا پایگاه خبری در جذب مخاطب را در گرو قدرت تحلیل و نقد صحیح دانست و یادآور شد: نشریات دانشجویی نیز باید همین اصول را مد نظر قرار دهند، با این تفاوت که نشریات دانشجویی بیشتر در حوزههای علمی فعال هستند.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه نشریات دانشجویی یا به وسیله دانشجویان و یا تحت نظارت اعضای هیئت علمی منتشر میشوند، گفت: در برخی از مواقع یکی از نهادهای فعال در دانشگاه فعالیت، اقدام به تاسیس نشریه یا پایگاه خبری میکند.

ابراهیمیان، از فعالان حوزه نشریات دانشجویی خواست تا با جریانآفرینی اثرگذاری خودشان را بالا ببرند و اظهار کرد: نشریات دانشجویی باید در خدمت دانشجویان باشد و دانشگاهیان باید بتوانند از تولیدات نشریات دانشجویی بهره ببرند. در این راستا نشریات دانشجویی نیازمند برقراری تعامل خوب و سازنده با دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مسئولان دانشگاه هستند.

وی با اشاره به توزیع نشریات دانشجویی در دانشگاه، ادامه داد: نشریات دانشجویی باید به نشستهای فرهنگی، مجامع ادبی و هنری و محافل نقد سیاسی و اجتماعی که در محیط دانشگاه برگزار میشوند، بپردازند. همچنین نشریات دانشجویی باید در انتقال حساسیتهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور به دانشجویان نقش مهمی ایفا کند.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی گیلان، نشریات دانشجویی را فرصت تعامل دانشجویان با جامعه دانست و گفت: نشریات دانشجویی نشریه مهارتآموزی هستند و دانشجویان باید از این مهارتهای برای آینده استفاده کنند.

ابراهیمیان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و استان، بیان کرد: درگیری با این بیماری موجب شده دانشجویان تا مدتها امکان حضور فعال در محیط دانشگاه و کلاسهای درس را نداشته باشند لذا باید از فرصت جدید فضای مجازی در دانشگاهها برای ادامه کنشگری دانشجویان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان و نشریات دانشجویی میتوانند نقش مهمی در ترغیب جامعه به رعایت نکات بهداشتی داشته باشند، خاطرنشان کرد: بیتردید جوانان دانشجوی ما با همین قدرت تحلیلها، اثرگذاری قابل توجهی در آینده کشور خواهند داشت.

مسئول کتابخانه عمومی رودبنه، با بیان اینکه عواطف انگیخته در نویسنده موجب پیدایش شعر و داستان میشود، اظهار کرد: نویسنده گاهی به دنبال برانگیختن عواطف در مخاطب است و لذا از تخیل و قدرت آفرینندگی استفاده میکند، اما در آثار ادبی بیژن نجدی شاهد صور خیال هستیم و کنایهها، تشبیهات و استعارهها فراوان به چشم میخورد

مسابقه ملی " کتاب سه دقیقه ای

انتشارات جهاد دانشگاهی با همکاری ‌سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان برگزار می‌کند:

نخستین دوره مسابقات " معرفی سه دقیقه‌ای کتاب"

به مناسبت برگزاری برگزاری نمایشگاه بین المللی مجازی کتاب  تهران، مدرس و پژوهشگر هنر به  بررسی کارشناسانه پوستر های 33 سال گذشته نمایشگاه خواهد پرداخت

هم خوانی کتاب " یوزپلنگانی که با من دویده اند"

به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری اداره کتابخانههای عمومی شهرستان لاهیجان، نشست جمعخوانی کتاب «یوزپلنگانی که با من دویدهاند» برگزار شد.

به مناسبت همزمانی روز کتاب و کتابخوانی و زادروز زندهیاد بیژن نجدی، شاعر و داستاننویس برجسته گیلانی، برنامه جمعخوانی کتاب «یوزپلنگانی که با من دویدهاند» از این نویسنده بنام، به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری اداره کتابخانههای عمومی شهرستان لاهیجان در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان لاهیجان برگزار شد.

در این برنامه تعدادی از اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان جمعخوانی وصیتنامه و داستان «گیاهی در قرنطینه» از مجموعه داستانهای کتاب «یوزپلنگانی که با من دویدهاند» را انجام دادند.

زهرا بدنآرا، معاون امور کتابخانهها و همکاریهای ادارهکل کتابخانههای عمومی استان گیلان در این نشست، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی به اهالی کتاب و کتابخوانان و کتابداران، اظهار کرد: با همکاری و همراهی ادارات کتابخانههای عمومی شهرستانها تلاش کردیم علیرغم شیوع بیماری کرونا، فرهنگ کتاب و مطالعه را ترویج دهیم و استفاده از ابزارهای نوین و تکنولوژیهای روز را در حوزه کتابخوانی در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه روزهای کرونایی فرصت بهتری را برای ایجاد انس و الفت افراد با کتاب و کتابخوانی فراهم کرده است، گفت: خواندن کتاب به تنهایی کفایت نمیکند و باید اندیشیدن را در پیش بگیریم.

معاون ادارهکل کتابخانههای عمومی گیلان، ضمن قدردانی از دستگاههای فرهنگی جهت مشارکت در ترویج فرهنگ کتابخوانی، یادآور شد: ترویج کتاب به تنهایی از عهده یک نهاد یا دستگاه فرهنگی برنمیآید و همه سازمانها و دستگاههای فرهنگی و حتی اقتصادی و سمنها و خیرین و دوستداران کتاب باید پای کار نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه باشند.

بدنآرا، با اشاره به نقش ویژه خانواده و نظام آموزش و پرورش در کتابخوان کردن نسل کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: امروز نسل جدید ما باید مفاخر ادبی و نویسندگان بومی خود را بشناسند و درباره آنان بدانند و بخوانند تا شاید مسیری را پیش روی آنان باز کنیم که به سمت کتابخوانی و نویسندگی و شعر و شاعری کشیده شوند.

وی نخستین گام در علاقمند کردن افراد به کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه را فعالیتهای فرهنگی دانست و متذکر شد: گفتوگو کردن درباره کتاب را باید یاد بگیریم.

پیام یوسفی، کارشناس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان لاهیجان نیز در ادامه، «بیژن نجدی» را از مفاخر شهرستان لاهیجان و استان گیلان دانست و اظهار کرد: بیژن نجدی شاخصه فرهنگی لاهیجان محسوب میشود.

وی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد آثار بیژن نجدی، افزود: نجدی هم شاعر بود، هم داستاننویس و علاوه بر اینکه در شعر به موفقیت رسیده بود، در داستاننویسی نیز تبحر داشت.

مسئول کتابخانه عمومی رودبنه، ویکتور هوگو را از جمله شاعران موفقی دانست که داستاننویس خوبی هم بود و اضافه کرد: بیژن نجدی در این سبک نمونه است و مشابه داخلی ندارد. در واقع بسیاری از داستاننویسان برجسته ایرانی در ابتدا با شعر آفرینشهای ادبی خودشان را شروع کردند و سپس داستان را ادامه دادند و خیلی به شعر نپرداختند.

یوسفی، با بیان اینکه داستانها و رمانهای شاعران معاصر ما نیز هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده  است، گفت: بیژن نجدی در بین مخاطبان ادبیات بیشتر داستاننویس شناخته میشود تا شاعر، اما به تعبیر همسرش، بیژن ماهیتا شاعر بود.

این ناشر و نویسنده گیلانی، زندگینامه بیژن نجدی را شاعرانه دانست و تصریح کرد: جهان زندگی بیژن همانند جهان شعرهاش بود و شاعرانه زندگی میکرد.

وی درآمیختن شعر و داستان را دومین ویژگی آثار بیژن نجدی دانست و ادامه داد: نجدی داستانش را با جهش بلند به شعر نزدیک میکرد و در شعرهایش عنصر داستان و روایتگری به چشم میخورد. در واقع کاربرد شعر در داستان سبک خاصی به آثار بیژن نجدی بخشیده که ابداع خودش است.

کارشناس اداره کتابخانههای عمومی لاهیجان، با بیان اینکه نجدی از عناصر شاعرانه در داستان هایش استفاده میکرد، گفت: میتوان آثار نجدی را داستانهای شاعرانه با داستان شعر نامید. تلاشهایی که در گذشته توسط شاعران و داستاننویسان برای آمیختن شعر و داستان صورت گرفته موفقآمیز نبوده، اما استفاده نجدی از عناصر شعر در داستان کاملا سنجیده صورت گرفته و توازن شعر و داستان را حفظ کرده است.

وی اعتبار بیژن نجدی را در داستان شعرهایش دانست و یادآور شد: نجدی یک شاعر قوی بود و با یک نگاه نو از عناصر شعر در داستانهایش استفاده میکرد و این عناصر شاعرانه را در جای جای داستان به کار میگرفت.

یوسفی، عاطفه، تخیل، ساختار زبانی و موسیقی را چهار ویژگی شعر دانست و اضافه کرد: نجدی از موسیقی واجآرایی و توازن آوایی در داستانهایش استفاده کرده؛ همچنین صنایع ادبی مختلف از جمله پارادوکس، حسآمیزی، ایهام و... در آثارش داستانی نجدی به کار رفته است

طرح ملی فصل سخن " نقد و بررسی کتاب

در هفته پژوهش، روز پژوهش فناوری و علوم انسانی، ویژه برنامه " طرح ملی فصل سخن ( سلسله نشست های نقد و بررسی کتاب علوم انسانی) " به همت سازمان انتشارات و مرکز افکار سنجی دانشجویان معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، با موضوع  " نقد و بررسی کتاب؛ پارادایم های تحقیق در علوم انسانی " نوشته نورمن بلیکی با حضور دکتر علی وارسته عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان برگزار گردید

فعالیتهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)- شعبه گیلان

نگرش جوانان به رسانه، شبکه های اجتماعی و مجازی

اجرای طرح نظر سنجی نگرش جوانان به رسانه، شبکه های اجتماعی و مجازی ملی تلفنی توسط ایسپا گیلان

راه اندازی سایت تلفنی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا)شعبه گیلان

مراسم گرامی داشت سالروز تاسیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا)

مراسم گرامی داشت سالروز تاسیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا)

نمایشگاه مجازی گل و گیاهان بوی سرزمینمان

علاقمندان می‌توانند  تصاویر ثبت شده شخصی+ شناسنامه مختصر گیاهان+ اطلاعات خود را به آدرس

Mail to: cul.gl@acecr.ac.ir 

ارسال نمایند.

درباره خشونت در رانندگی

services-title.png

خشونت در رانندگی زمانی رخ میدهد که راننده تحت تأثیر عوامل مختلف، وسیله نقلیه خود را به طرزی ناامن و

خلاف مقررات هدایت میکند.

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر "جشن توانمندی دختران بهبود یافته به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر"

به همت کانون مهربانان سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان

 این جشن صمیمانه، با حضور سیده فاطمه شفیعی سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان، فاطمه فدایی مدیر اجرایی سازمان دانشجویان استان گیلان و اعضای فعال سازمان دانشجویان برگزار گردید.

اعتیاد یک بیماری است نه یک رفتار غیر اخلاقی و جرم. بیماری اعتیاد بر اثر عوامل متعدد فردی و اجتماعی ممکن است در شخص به‌وجود‌آید، اما معتادی که مواد مخدر را ترک کرده است و آماده پیوستن به جامعه و پذیرش و اجرای قوانین اجتماعی است باید بدون در نظر گرفتن گذشته‌اش، مورد مهربانی و آموزش و حمایت  قرارگیرد.

 در جشن صمیمانه توانمندی دختران بهبود یافته استان گیلان ساعتی به شنیدن دغدغه‌های آنان و انتظارشان از جامعه سپری شد.

درباره من یک دختر موفق گیلانی هستم

services-title.png

«

 

 

 

 

 

 

 

دخترها» در ذهن‎ برخی افراد،

مساوی هستند با کلیشه‎های خودساخته‎شان.

خصلت کلیشه‎ها این است که در ذهن نمی‎مانند؛ بر زبان جاری می‎شوند، زخم می‎زنند، ناامید می‎کنند و برای تأیید خودشان از مانع ساختن و محدودکردن ابایی ندارند.

ویدئو کلیپ امروز، به مناسبت سالروز تولد حضرت فاطمه‌معصومه(س) و روز دختر گفت‎وگو با دخترانی است که باورهای کلیشه‌ایِ منفی درباره خودشان را از بین برده‎اند. صد البته که کارشان راحت نبوده است.

دختران گیلانی در زمینه‌های مختلف زندگی به موفقیت رسیده‌اند. از مدال‌های رنگارنگ ورزشی گرفته تا رتبه‌های برتر کنکور و هنرنمایی در رشته‌های مختلف‌. اما شاید بهتر باشد با زندگی و خصوصیات برخی دختران موفق گیلانی از زبان خودشان آشنا شویم.

هنگامی که برای حمایت از هم صادقانه به پا می‌خیزیم، وقتی ظواهر فریبنده را به بوتۀ فراموشی می‌ سپاریم، وقتی گفتن حرف‌های بیهوده را کنار می‌گذاریم و وقتی محکم پشت هم می‌ایستیم، رویدادی پویا و زنده رخ می‌دهد.

درباره نیو کاست

services-title.png

رویداد ساخت سازه های جدید و کاربردی از نوارهای قدیمی و غیر قابل استفاده  به مناسبت هفته محیط زیست 

 

کاری از اعضای فعال کانون های دیارپاک، مهربانان، مفاخر سازمان دانشجویان استان گیلان 

 

ساخت سازه ها: علی فضلی، فاطمه قلیزاده، فاطمه ابراهیم زاده، شیوا منصوری، فائزه فیض بخش، ساجده کریم پور، فاطمه جهانی

 

نقاشی مفاخر: فاطمه ابراهیم‌زاده 

درباره صدای سدا

services-title.png

صدای سدا 

 

پادکست صوتی به مناسبت روز جهانی محیط زیست 

 

گوینده: علی فضلی  

درباره اطلاع رسانی شایسته و دعوت به دانشجویان به شرکت در مـسابقـه سیـزده

services-title.png

وقتی در زندگی بر سر یک دوراهی قرار می گیرید و باید تصمیم مهمی بگیرید چه کار انجام می دهید ؟

آیا از احساستان پیروی می کنید؟

 آیا به حرف های مردم توجه می کنید؟

آیا با ارزیابی شرایط تلاش می کنید انتخاب درستی داشته باشید؟

آیا...

انسان در مسیر زندگی خود، با مسائل و مشکلات زیادی مواجه می شود و ناگریز از تصمیم گیری است. گاهی این مسائل آنقدر کوچک و پیش پا افتاده هستند که نیاز به توجه زیادی ندارند و در کمتر از یک دقیقه تصمیمات لازم را می گیریم، اما گاهی اوقات مسیر زندگی، ما را به دوراهی هایی می رساند که لازم است بایستیم، فکر کنیم و تصمیمی جدی بگیریم؛ تصمیمی که شاید سرنوشت خودمان، اطرافیانمان، کشورمان و حتی جهان را به کلی تغییر دهد.

درباره دهمین آیین اعطای «تندیس ملی فداکاری»

services-title.png

 

 

 

 

 

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و خدمات ارزنده اقشار مختلف بخصوص جامعه درمانی کشور، با تصویب شورای سیاست‌گذاری این آیین و با هماهنگی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و همراهی روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، ضمن مراجعه به منازل و محیط کار خانواده های معززمدافعان سلامت استان از تاریخ 8 اردیبهشت 1400 لغایت 22 خرداد 1400 نسبت به تقدیم تندیس و لوح تقدیر ایشان اقدام شد و همچنین مقرر شد در دهمین دوره این رویداد ((فرهنگی – دانشجویی)) علاوه‌ بر دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فعال در حوزه‌های مرتبط، در بخش ویژه این آئین ملی؛ پزشکان، پرستاران، کادر درمانی نیز از طرف جامعه دانشگاهی کشور با اعطای تندیس ملی فداکاری تقدیر شوند.

این حرکت بزرگ فرهنگی با هدف تقویت و ترویج روحیه ایثار و فداکاری در جامعه و  تقدیر و سپاسگزاری از مدافعان حوزه سلامت برگزار می‌شود و بر اساس آئین‌نامه مصوب، تمامی کسانی که در بخش‌هایی همچون ارائه خدمات داوطلبانه پزشکی، پرستاری و مددکاری، امدادرسانی در حوادث غیر مترقبه، اهدای عضو و اهدای خون، کمک به محرومان و مستضعفان و ... فعالیت ویژه و فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند، با اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران تقدیر و تجلیل می شوند.

ایده راه‌اندازی این آئین از سال 83 در جهاددانشگاهی کلید خورد و طی مدت 16 سال توانست با برگزاری 9 آئین با شکوه، نقش مهمی در تقویت روحیه ایثار و فداکاری در میان دانشجویان داشته باشد . لازم به ذکر است دبیرخانه آئین اعطای تندیس ملی فداکاری با حضور و مشارکت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و  نهادهای مرتبط با حوزه ایثار و فداکاری تشکیل شده است.

 

درباره "کودکی بر بادرفته" ( کودکانِ بالغی که هیچگاه فرصت کودکی نیافته اند...)

services-title.png

روز جهانی حمایت از کودکان کار فرصتی ست تا دقایقی فارغ از تعلقات و دغدغه های بیرحمانه روزمرگی به یکی از آسیبهای جدی و عمیق اجتماعی بپردازیم.

 وقتی کودکی در یک خانواده و جامعه تن به کار می دهد فارغ از اینکه  چه کاری هست و چه میزان درآمدی برای خانواده دارد و زیربنای انجام کار کودک چه هست، یک خراش عمیق و یک زخم کاری بر پیکره درونیِ یک کودک است. اویی که سرشار از احساساتِ نابِ کودکانه می بایست به کشف دنیای اطراف خودش به کشف دنیای درون خودش بپردازد، ناگهان بالغ می شود. 

 می توان با بررسی علمی به شناخت درست مسئله رسید . طراحی برنامه های موثر با استفاده از تجارب موفق ملی و بین المللی و در عین حال توجه به ویژگی های بوم شناختی ، ایجاد ساختارهای لازم با کمک ظرفیت های اجتماعی و مشارکت مردم از اقدامات گره گشایی است که می تواند شرایط را به نفع کودکان تغییر دهد تا به جای محو کودک کار به دنبال محو کار کودک برویم.

درباره به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی

services-title.png

به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی