موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی رشت

تعداد بازدید:۱۱۱

وضعیت آموزش عالی در استان گیلان

مقدمه

استان گیلان ضمن برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی، وجود صنایع نظیر کاغذ، نساجی و فولاد، وجود شهرکها و نواحی صنعتی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت نموده و توسعه آموزشهای تخصصی و ایجاد شرکتهای دانش بنیان را بدنبال داشته باشد. برخورداری از منابع طبیعی و جنگلهای انبوه و اقلیم مستعد و خاک حاصلخیز کشاورزی و تالاب منحصر بفرد انزلی و سواحل زیبای دریایی در این استان زمینه لازم برای کسب مهارتهای علمی و عملی در رشته های مربوطه در دانشگاهها را فراهم می کند. همچنین با توجه به همجواری این استان با کشورهای آسیای میانه از طریق خاکی و آبی و کوتاهی مسیر حمل و نقل از طریق گیلان در صورت ایجاد شرایط مناسب می تواند زمینه ساز جذب دانشجوی خارجی باشد. در حال حاضر نمای کلی وضعیت آموزش عالی در استان گیلان را می توان در جدول زیر مشاهده کرد :

تعداد دانشجو

 

دانش آموخته

هیات علمی و مدرس

مقاطع تحصیلی

111354

779646

3425

4

 

 

 

 

 

 

اهداف و سیاستهای دانشگاه گیلان برای نیل به وضعیت مطلوب

اهداف کلان

  • ارتقاءجایگاه دانشگاه در سطح ملی، منطقهای و بین المللی
  • بهبود کیفیت و تنوعبخشی نظامهای آموزشی
  • بهبود کیفیت و گسترش فعالیتهای پژوهشی و فناورانه
  • پیوند اثربخش فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه
  • ارتقای سطح رفاه دانشجویان
  • تقویت فرهنگ اسلامی ایرانی در بین دانشگاهیان
  • افزایش بهرهوری دانشگاه
  • ارتقای سلامت اداری وشفافیت در عملکرد
  • توسعه و مدیریت اثربخش منابع
  • گسترش ارتباط دانشگاه با جامعه

اهداف آموزشی

  • تربیت نیروی انسانی متعهد
  • توسعه رشته ها با توجه به نیاز استانی، ملی و منطقه ای
  • تنوع بخشی شیوه های آموزشی
  • بهبود کیفیت آموزش
  • ارتقاء توانمندیهای حرفه ای اعضای هیات علمی
  • افزایش مشارکت اعضای هیات علمی در تدوین و بازنگری برنامه های درسی
  • جذب بیشتر دانشجویان برتر
  • توسعه دوره های آموزشی کوتاه مدت با اولویت  نیاز استان

اهداف پژوهشی

  • افزایش کمیت و کیفیت فعالیتهای پژوهشی
  • توسعه زیر ساختهای پژوهشی و فناوری
  • بهبود فضای نوآوری و کارآفرینی
  • زمینه سازی برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی
  • توسعه کرسی های نظریه پردازی

اهداف فرهنگی  و دانشجویی

  • توسعه باورهای دینی و اخلاقی
  • توسعه کمی و کیفی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
  • ساماندهی امور فرهنگی مبتنی بر مطالعات علمی
  • توسعه همکاری های فرهنگی و هنری بین دانشگاهی
  • بهبود فرآیندهای اجرایی
  • ارتقاء سطح خدمات رفاهی
  • ارتقاء فضای تعامل دانشگاه و خانواده دانشجویان
  • بهبود فضای نشاط برای دانشجویان

وضعیت آموزش عالی غیر انتفاعی در استان گیلان

جدول زیر تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی  استان گیلان را نمایش می دهد که مراکز غیر انتفاعی حدود 17 درصد از کل دانشگاههای استان گیلان را شامل می شود.

 دانشگاهها و موسسات استان گیلان

تعداد

سهم آنها از آموزش عالی منطقه(درصد)

دولتی

2

2

آزاد

24

25

غیر انتفاعی

17

17

پیام نور

19

19

فنی و حرفه ای

7

7

علمی کاربردی

29

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین به گزارش اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی تعداد موسسات غیر انتفاعی استان گیلان 22 موسسه و استان گلستان 14 و استان مازندران 49 موسسه می باشد که استان گیلان حدود 26 درصد از موسسات را در منطقه به خود اختصاص داده است .

 در حال حاضر موسسات غیرانتفاعی در استان گیلان دارای نقاط ضعف و تهدیدهایی می باشند که در ذیل به آنها اشاره می شود :

-روند نزولی متقاضیان برای مقاطع کاردانی و کارشناسی

-ارتباط و تعامل ناکافی با صنعت

-عدم ارتباط موثر با دانشگاهها و مراکز علمی

-مناسب نبودن هرم هیات علمی

-کمبود روحیه پژوهش در میان اعضای هیات علمی

-ضعف در توسعه رشته های جدید و نداشتن رشته های تحصیلات تکمیلی بین رشته ای

بخش دوم: آموزش عالی در جهاددانشگاهی گیلان

مقدمه :  جهاد دانشگاهی در راستای اهداف و وظایف خود در سال ۱۳۷۳ اقدام به تاسیس موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی به عنوان یک موسسه غیر دولتی نمود. این موسسه شعبه های خود را در شهرهای مختلف از جمله رشت راه اندازی کرد که در این میان موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی در تهران پس از ارتقاء کیفی و کمی، به دانشگاه غیر دولتی علم و فرهنگ ارتقاء یافت. در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی در سراسر کشور در حال تحصیل می باشند که در این میان می توان موسسه غیر دولتی آموزش عالی جهاددانشگاهی واحد گیلان (علم و فرهنگ رشت) را با بیش از 7000 فارغ التحصیل در طی ۲۳ سال فعالیت خود در این عرصه به عنوان یکی از شعبات موفق در بین موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی معرفی نمود. نسبت پذیرش دانشجویان در آزمون تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از نسبتهای مورد توجه در بررسی پیشینه جهاددانشگاهی گیلان می باشد. جدول ذیل آمار مربوط به اطلاعات این موسسه را نمایش می دهد.

 

تعداد دانشجو

دانش آموخته

رشته محل

مقاطع تحصیلی

هیات علمی

مدرس

کارمند

سرانه فضای آموزشی

سهم موسسه جهاد از آموزش عالی منطقه

1200

7878

46

3

47

170

37

2.75

یک درصد از دانشجویان منطقه

 

 

 

 

موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت ضمن انجام فعالیتهای آموزشی ، به جنبه های دیگر فعالیتهای دانشگاهی نیز توجه ویژه دارد که ذیلا بدان می پردازیم:

کتاب

مقالات

برگزاری کنفرانس

سخنرانی و نشستهای  علمی

تالیف

ترجمه

ISI

علمی پژوهشی

کنفرانسی

6

-

11

30

111

2

13 مورد در یکسال اخیر

 

 

 

 

 

 

فعالیتهای شاخص موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت

فارغ التحصیلان ممتاز : سابقه بالای موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی واحد رشت در کنار رعایت استانداردهای آموزشی باعث شده دانشجویان و
فارغ التحصیلان ممتازی را در این مجموعه شاهد باشیم. از آخرین عناوین کسب شده توسط دانشجویان این موسسه می توان بر موارد زیر اشاره نمود :

  -کسب رتبه 11 در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر سال 97 و قبولی فارغ التحصیل این موسسه در دانشگاه شریف

-کسب رتبه دوم تیمی از دانشجویان موسسه در استارتاپ زیستکار در سال 97 که با حضور بیش از 80 تیم از دانشگاهها و مجموعه های استارتاپی برگزار گردید.

-کسب رتبه برتر تیمی از دانشجویان موسسه در مسابقات چالش جاذبه در سال 97

 

موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت در سال 97 ، 77 نفر دانشجوی پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد داشته که به تعداد قابل توجهی از آنها در دانشگاههای معتبر همچون شریف، تهران، تبریز، شیراز، صنعتی اصفهان و گیلان پذیرفته شده اند. .

فعالیتهای پژوهشی

از جمله فعالیتهای پژوهشی انجام شده در سالهای 96و  97 در گروهها، به تفکیک در جدول زیر عنوان شده است.

نام گروه

فعالیتهای انجام شده

کامپیوتر

1.چاپ مقاله  علمی پژوهشی با عنوان " مقایسه کارایی مدلهای پیش بینی عود مجدد سرطان پستان مبتنی بر تکنیکهای داده کاوی " در مجله مدیریت اطلاعات سلامت دوره 14 شماره 4 آبان 96

2.چاپ مقاله در کنفرانس بین المللی  با عنوان " An Extended Distributed Learning Automata based algorithm for solving the community detection problem in social networks”

3.پذیرش مقاله ISI با عنوان "A Characteization of orthogonality preserving operators”

4. چاپ مقاله علمی پژوهشی با عنوان " module Bounded elements of a pro_c "

5.سابمیت مقاله  در مجله علمی پژوهشی با عنوان "شناسایی عوامل موثر در ارتقای سلامت و نیل به سالمندی موفق در سالمندان مبتلا به دیابت شهر شیراز با تکنیکهای داده کاوی "

6. سابمیت مقاله در کنفرانس بین المللی رمزنگاری و امنیت اطلاعات با عنوان " ارایه یک موتور پیشگوی مبتنی بر نهان سازی ..."

معماری

1.چاپ کتاب با عنوان " معماری نیایشگاه اسلامی از بنا تا معنا

2.سابمیت مقاله با عنوان" تحلیل نقش فضای بینابین در خوانایی فضایی خانه های سنتی ایران..."در مجله علمی پژوهشی

3. سابمیت مقاله با عنوان" بررسی عوامل کالبدی موثر بر مسیریابی فضاهای آموزشی کودکان  7 الی 12 سال رشت"در مجله علمی پژوهشی

4. سابمیت مقاله در کنفرانس بین المللی هفت حصار با عنوان "تاثیر نظریات و سبک های معماران غربی در معماری معاصر ایران.. "

 

عمران

1.چاپ مقاله با عنوان " عوامل تاثیرگذار بر زمان اختلاط پودر لاستیک با قیر" در

 The 9th Bitumen, Asphalt and machinery Conference and Exhibition-24-26 October 2017

2. برگزاری کنفرانس ملی فناوریهای نوین بتن

3. ارایه یک مقاله  با عنوان " ارزیابی مقاومت نمونه های بتن حاوی آجر بازیافتی با افزایش آهنگ دما "

4. مقاله با عنوان بررسی عددی پی های سطحی متداخل بزرگ مقیاس بر رفتار تحکیمی در خاک های مقاوم با مهار شبکه ای (مجله علمی پژوهشی عمران امیر کبیر )

5.چاپ مقاله با عنوان بررسی نحوه وابستگی شتاب آستانه نیومارکی به پارامترهای مختلف گروه شمع مستر بر شیروانی خاکی یازدهمین کنگره بین المللی عمران

6. در حال اجرای طرح پژوهشی با عنوان " طرح و اجرای روسازی بتنی متخلخل نفوذپذیر "

7.سابمیت مقاله در فصلنامه علمی و پژوهشی علوم و تکنولوژی محیط زیست با عنوان " رهگیری و پیش بینی الگوی پخش زباله های شناور در منطقه آزاد انزلی

8.برگزاری استارت آپ زیستکار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیتهای فرهنگی

 

تجزیه و تحلیل نقاط قوت و فرصتها :

جهاددانشگاهی استان گیلان با برخورداری از نقاط قوتی نظیر :

-سابقه طولانی آموزشی

-وجود نیروی متخصص فراوان در منطقه

-امکان همکاری پژوهشی با پژوهشکده های جهاددانشگاهی بخصوص پژوهشکده محیط زیست که در گیلان واقع است

-اعتماد مردم به مجموعه جهاددانشگاهی

-امکان برگزاری آموزشی کوتاه مدت و مهارتی در جهت تقویت مهارتهای کارآفرینی و اشتغال

 

با تدوین چهارچوبهای علمی و نقشه راه، استراتژیهای زیر را به عنوان محور توسعه فعالیتهای خود قرار داده است.

-گسترش فضای فیزیکی با هزینه های بالغ بر 4 میلیارد تومان در چهار سال اخیر

-افزایش کارآمدی پژوهشی با توسعه دوره های کارشناسی ارشد

-جذب و تکمیل نیروی انسانی و هیات علمی مورد نیاز

-افزایش نظارت بر کمیت و کیفیت آموزش

همچنین برای تقویت مهارتهای منجر به بالا بردن اشتغال و مهارتهای ورود به بازار کار دانشجویان، برنامه های کوتاه مدت زیر در موسسه اجرا گردیده اند :

-برگزاری مشترک دوره های کارورزی دانشجویان با همکاری مراکز  فنی و حرفه ای به طوری که در پایان دوره، دانشجو یک مهارت را فرا گرفته باشد.

-تغییر در نحوه برگزاری درس کارآفرینی و استفاده از مطالب و محتواهایی که دانشجو را با مفاهیم مربوط به کسب و کار به طور عملی و عینی آشنا نماید.

-برگزاری دهها مورد دوره های مهارتی با همکاری انجمن های علمی

-توجه ویژه به درس پروژه حتی در مقطع کارشناسی، به نحوی که دانشجو با کیفیت مطلوب و با آشنایی با حل یک مساله واقعی امکان فارغ التحصیلی
داشته باشد.