اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاددانشگاهی
سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی از اجرای طرح مدیریت زیست بومی، طرح آموزش و آگاهی رسانی عمومی CEPA برای تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاددانشگاهی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان نیلوفر عابدین زاده با اعلام این خبر گفت: کم توجهی به وضعیت تالاب ها در روند توسعه، این اکوسیستم های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا با چالش های جدی مواجه ساخته است و اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسانها و تنوع زیستی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا با تدابیر بازدارنده و یا کاربرد شیوه های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار نسبت به حفاظت و احیا تالاب ها اقدام کنند.
وی افزود: حفظ و احساس مسئولیت نسبت به این زیستگاههای طبیعی وظیفه یک سازمان مستقل نیست بلکه تک تک افراد باید نسبت به زیست بوم های طبیعی حساس، آگاه و مسئول باشند.
عابدین زاده ادامه داد: بنابراین افزایش آگاهی عمومی و حساس سازی جوامع و ذینفعان محلی به گونه ای که مردم به عنوان حامیان مهمی برای تصمیمات، سیاست گذاری ها و همچنین حفظ اکوسیستم های طبیعی باشند، می تواند به حفظ و بازسازی آن کمک کند، این آگاهی هر چقدر نهادینه تر و خود جوش تر باشد امید بیشتری برای پایداری وجود دارد.
وی یادآور شد: این پروژه با همکاری دولت ایران، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال 2005 کار خود را آغاز کرد و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای طرح است و تاکنون برای ۳۰ تالاب کشور، تصویب و اجرا شده است.
سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، گفت: در استان گیلان جهت اجرای ماده 187 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در جهت مدیریت جامع مناطق تالابی کشور و برنامه عمل ملی حفاظت و احیاء تالابهای بحرانی و خسارتدیده، طرح مدیریت زیست بومی و طرح آموزش و آگاهی رسانی عمومی CEPA برای تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاددانشگاهی در دستور کار قرار گرفته است.
عابدین زاده خاطرنشان کرد: مدیریت جامع تالابهای کشور، در واقع یک سند مرجع جهت تحلیل شرایط کنونی تالاب و چشم اندازی از وضعیت بلندمدت آن بوده و ابزاری برای تحلیل عملکردهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تالاب و اولویت بندی اهداف است.
وی گفت: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در صورتی که منجر به تغییر نگرش و باور و در نهایت رفتار ذینفعان حوضه شود، کارآمد بوده و منجر به بهبود شرایط خواهد شد. لذا داشتن برنامه ای جامع و هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب در این راستا ضروری است.
نظر شما :