به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شعبه گیلان

همایش «افکار عمومی و جایگاه آن در مدیریت سازمانی»

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۶ کد : ۳۹۳۲۰ اخبار فرهنگی
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شعبه گیلان، به‌مناسبت هفته پژوهش، روز گذشته ۲۸ آذرماه اقدام به برگزاری همایش «افکار عمومی و جایگاه آن در مدیریت سازمانی» نمود.
همایش «افکار عمومی و جایگاه آن در مدیریت سازمانی»

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان روز گذشته ۲۸ آذر ماه به‌مناسبت هفته پژوهش، همایش «افکار عمومی و جایگاه آن در مدیریت سازمانی» به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شعبه گیلان و با سخنرانی مسعود یحیی‌زاده، رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان و مهدی رفیعی، رئیس مرکز افکار‌‌سنجی دانشجویان ایران، در مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

*بایدها و مسائل پژوهش و توسعه گیلان*

یحیی‌زاده، رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان بایدها و مسائل پژوهش و توسعه گیلان ابراز کرد: مسائل و بایدهای پیشرفت و توسعه با رویکرد مفهومی در سه حوزه فردی، سازمانی و حکمرانی مطرح می‌شود. لوازم حرکت به سوی پیشرفت و توسعه شامل افراد(مسئولیت پذیری، تلاش فردی، اولویت شمردن نفع دیگران)، سازمان(افراد سازمان‌یافته برای انجام یک ماموریت مشترک)، قوانین و رویه‌ها(ایجاد اجماع نظری و عملی، روابط سالم، بستر حرکت به سمت تعالی) وجامعه(افراد و سازمان‌ها) است.

وی به ویژگی‌های مدیران در اصول نوین مدیریت اشاره کرد و ادامه داد: در اصول نوین مدیریت، مدیران باید ویژگی‎هایی مانند مسئولیت‌پذیری، مهارت شناسایی مسئله و راه‌حل‌گرایی، مهارت کارتیمی و تیم‌سازی، چابکی(رفتار مبتنی بر هوشمندی و پاسخگویی) و ... را دارا باشند. هوشمندی به معنای پیش‌بینی استراتژیک، بینش سیستماتیک و ارزیابی ارزش‌ها بوده و پاسخگویی در معنا یکپارچگی، یادگیرندگی و تحول پذیری تعریف می‌شود.

*نظرسنجی، ابزاری برای روابط عمومی دانش‌محور و شهروند‌مدار*

رفیعی، رئیس مرکز افکار‌‌سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در حضور مجازی در این همایش، با بیان اینکه نظرسنجی، ابزاری برای روابط عمومی دانش‌محور و شهروند‌مدار است، عنوان کرد: نظرسنجی به اصلاح تصورات قالبی کمک کرده و مصداق مردم‌سالاری مشارکتی(مشارکت مردم در جهت‌گیری‌های سازمانی) است. نظرسنجی ابزاری برای فهم تفاوت‌های منطقه‌ای، جنسی و سنی بوده و از ارکان مهم برای اصلاح فرایندها، آینده‌پژوهی و فهم روندها است.
وی با اشاره به اینکه افکارسنجی؛ روش دقیق و علمی فهم نگرش‌ها و ذهنیات همه مردم است خاطر نشان کرد روند اجرای طرح ها در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران عبارتند از مطالعات اولیه(مسئله‌یابی، پرسش‌های تحقیق، مطالعات نظری و مفهومی و ...)، تهیه ابزار سنجش(طراحی پرسشنامه مقدماتی، سنجش اعتبار پرسشنامه، آزمون پرسشنامه و ...)، نمونه‌گیری(تعیین چارچوب نمونه‌گیری، تعیین واحدهای نمونه و ...)، گردآوری داده‌ها(انتخاب پرسشگران، برگزاری جلسه توجیهی پرسشنامه، اجرای عملیات تکمیل پرسشنامه‌ها و ...)، داده‌پردازی(بازبینی و کدگذاری پرسشنامه، ورود داده‌ها به رایانه و ..) و تهیه گزارش(تهیه گزارش اولیه، ارزیابی گزارش، تدوین خروجی‌های توصیفی و تحلیلی).


( ۱ )

نظر شما :