ضرورت پشتیبانی از کسب و کارهای قرآنی جوانان
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، بهمناسبت میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان با شعار «جوان ایرانی، امید به آینده و نسل ما میتوانیم» سومین نشست از سلسله نشستهای قرآنی با موضوع چگونگی پشتیبانی و مانعزدایی از کسبوکارهای قرآنی جوانان، با سخنرانی علی وارسته، مدرس دانشگاه امروز، ۲۳ اسفندماه در دفتر معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.
در این نشست، وارسته ضمن گرامیداشت هفته جوان بیان کرد: کارآفرینی در عرصه علوم انسانی جزو ناآشناترین تعبیرها است که هر دانشآموخته ایرانی این حوزه را به تأمل و حیرت وادار میکند. اینکه علوم انسانی در ایران تحت تأثیر کدام بسترهای سیاسی ـ ایدئولوژیک بوده و نظارت بر این علوم از چه منظرهایی و تحت تأثیر کدام گفتمانهای غالب در بستر اجتماع، سیاست و فرهنگ شکل میگیرد، یکی از مهمترین مسائلی است که در حوزه شناخت ماهیت علوم انسانی، کارکردها و ضرورتهای آن مطرح است. در واقع بسط کارکردهای معطوف به درآمدزایی و کارآفرینی و اشتغال علوم انسانی در ایران، تا حدودی تحت تأثیر این رویکردهای غالب بوده است.
وی بیان کرد: بنابراین تدوین چشمانداز و سند ملی کارآفرینی در عرصه علوم انسانی در ماموریت و رسالت دانشگاه، هدایت و ساماندهی اتاق فکرهای استانی اساتید و دستگاههای اجرایی به سمت تعامل علوم انسانی با صنعت فرهنگی، تسهیل ورود بیشتر تشکلهای دانشجویی و فعالیتهای داوطلبانه انجمنهای علمی دانشجویی و کانونهای هنری و اجتماعی دانشجویان، ترغیب بیشتر مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به سمت بسترسازی و حمایت از ایدهها و طرحهای خلاق فرهنگی و رشتههای مغفول مانده علوم انسانی، حمایت از راهاندازی اندیشکدههای علوم انسانی و صنایع نرم، حمایت از شرکتهای فناور نرم و فرهنگی به سوی ارزشآفرینی و ظرفیتسازی در علوم انسانی از الزامات و اقتضائات توسعه کارآفرینی در حوزه انسانی است.
این مدرس دانشگاه، کسبوکارهای قرآنی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: این مسئله میتواند به صورت کاربری مورد توجه قرار گیرد. همانگونه که خداوند در قرآن میفرماید «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» یعنی شناخت و آگاهی داشته باشید تا بتوانید ارتقا یابید. در رویکرد اصلی قرآن نمیتوان تجارت را از دل آن بیرون آورد، بلکه میتوان از مباحث آموزنده آن در دنیای مادی بهره برد. در سوره مبارکه صف به زیبایی به این موضوع پرداخته شد که میفرماید «اى کسانى که ایمان آوردهاید! آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهائى مىبخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید، این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید! (اگر چنین کنید) گناهانتان را مىبخشد و شما را در باغهایی از بهشت داخل مىکند که نهرها از زیر درختانش جارى است و در مسکنهاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مىدهد و این پیروزى عظیم است.»
وی سودمندترین تجارت از نگاه قرآن را رسیدن به رستگاری و فلاح بیان کرد و افزود: حتی در کسبوکارهای دنیایی نیز عقل حکم میکند که در دنیای بسیار کوتاه فانی، باید به آخرت توجه ویژه داشت. امام علی(ع) در این مورد میفرماید «وقتی صبری اندک در ایامی کوتاه، آثار گرانبهای ابدی را به دنبال داشته باشد، آن تجارت بسیار پرسود خواهد بود». مورد دیگر در مباحث علوم قرآنی، کارآفرینی سازمانی زبان قرآنی است. آموزشهایی چون آموزش زبان عربی و زبان قرآنی که مقدمهای برای ورود به قرآن کریم است. باید توجه داشت که کار در اسلام همچون همه ادیان الهی توصیه شده و افرادی که به این مقوله توجه ندارند نهی و تنبیه شده اند، در واقع کار و فعالیت از صفات جمال خداوند است.
وارسته اظهار کرد: علم اقتصاد، کار را دومین عامل تولید و یکی از آثار زندگی انسان و مظهر نیرومندی او میداند. نیروی انسانی یکی از مهمترین عواملی است که باید به آن توجه جدی کرد. در دل حوزه علوم قرآنی میتوان آموزشهای فراوانی داشت همچون تربیت حافظین، آموزش زبان عربی، کتابت قرآن مانند هنر تذهیب و خوشنویسی و غیره. برای رشد حوزه قرآنی در پرورش حافظین و قاریان باید توجه بیشتری صورت گیرد که یکی از بهترین کارها، تشکیل مدارس قرآنی است. این مدارس نیاز به مکان، مدرس و اساتید قرآنی دارد که در این بخش نیاز به برنامهریزی دقیقتری داریم.
این مدرس دانشگاه افزود: تبلیغ دین نکته دیگری است که میتوان به آن اشاره کرد، همانگونه که خداوند در آیه ۹۹ سوره مائده میفرماید: «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَکْتُمُونَ بر پیغمبر جز تبلیغ (احکام الهی) وظیفهای نیست و خدا هر چه را آشکار داشته و یا پنهان دارید همه را میداند.» بحث سوادآموزی نیز بسیار قابل توجه است همانطور که پیامبر اکرم(ص) بعد از جنگ بدر به اسرا فرمودند: «اگر بتوانید به دوازده کودک مسلمان خواندن و نوشتن بیاموزید، زمینه آزادی شما را فراهم میکند.» همچنین ثبت و نگارش هم از دیگر موارد است، ثبت قراردادهای اقتصادی، فراخوانهای موجود، دفترخانههای که در این راستا هستند و غیره را میتوان از مصادیق این کسبوکارها برشمرد.
نظر شما :