افکارسنجی فرصتی برای دسترسی به عدالت اجتماعی/ اعتمادسازی اساس نظر سنجی است
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با بیان اینکه افکارسنجی میتواند فرصت برابری را برای دسترسی به عدالت اجتماعی و اقتصادی فراهم نماید، گفت: بدون اعتماد عمومی، هیچ بنیان اجتماعی ای عملکرد درستی نخواهد داشت و بر همین اساس، مایه اصلی افکارسنجی،به عنوان روشی برای آگاهی از نظر و عقیده عمومی شهروندان، اعتماد است و تمهیدات لازم برای ایجاد این اعتماد را علاوه بر دقت در روش، فرهنگ سازی و شناخت آحاد مختلف اجتماعی، از تاثیر داده های گردآوری شده حاصل از افکار سنجی و مشهود بودن نتایج آنها در بهبود سیاست ها و همچنین عملکرد سازمانهای اجرایی دانستند.
سیامک حیدری با بیان اینکه افکارسنجی آگاهی از نیازهای اساسی و واقعی جامعه است، اظهار کرد: افکارسنجی میتواند زمینه انعکاس نیازها در سیاستگذاری و برنامهریزی را فراهم کند و همچنین فرصت برابری را برای دسترسی به عدالت اجتماعی و اقتصادی فراهم سازد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در پاسخ به این سوال که «اعتبار نظرسنجیها به چه عواملی بستگی دارد؟»، افزود: اعتبار نظرسنجی ها علاوه بر عوامل تکنیکی و روشی که شامل رعایت دقیق انجام نظرسنجی، تهیه پرسش نامه، نمونههای معرف جامعه می باشد ولی مهمترین عامل تاثیر گذار و پنهانی در اعتبار هر نظرسنجی، اعتماد اجتماعی است، و در همین رابطه بیان داشتند، که هر چقدر بستر لازم برای بیان عقاید و مشارکت اجتماعی شهروندان در جامعه وجود داشته باشد و به نوعی مردم نتایج نظرسنجی را به صورت واقعی در ابعاد زندگی اجتماعی خود مشاهده نمایند، بر همان میزان زمینه برای اعتبار نظرسنجی ها در حال و در آینده بیشتر از پیش فراهم خواهد آمد.
مدیرکل امور اجتماعی با اشاره به نقش فاصله دولت و ملت در اعتماد سازی در ابعاد مختلف اجتماعی، کاهش این فاصله را زمینه ای برای شکل گیری اعتماد به نهادهای فرهنگی مختلف، به ویژه سازمانهای مختلفی دانست که در حوزه مختلف افکار سنجی در حال فعالیت می باشند، و در همین راستا بیان داشتند هر چه این اعتماد بالاتر باشد، پاسخهایی که از جامعه هدف دریافت میشود، صحیحتر و قابل استنادتر است. وقتی شما میبینید نتیجه افکار و نظرسنجی در خیلی از سیاستگذاریها اجرا میشود یا نتایج آن در حوزههای مختلف اجتماعی قابل لمس است و افکارسنجی به نظر جامعه هدف نزدیک باشد اعتمادسازی شکل میگیرد.
حیدری بیان کرد: معمولا در انتخابات که نظرسنجی بسیار مورد توجه است، وقتی نتایج حاصل شده به افکار عمومی نزدیکتر باشد، در بلندمدت اعتماد عمومی شکل میگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) چه نقشی میتواند در سیاستگذاریهای کلان کشور داشته باشد؟»، خاطرنشان کرد: ایسپا با توجه به اینکه یک سازمان تخصصی است در طول سالیان مختلف نقش مهمی در خیلی از نظرسنجیها و افکارسنجی ایفا نموده و مطمئنا بسیاری از این نظرسنجیها در حوزههای مختلف نقش بسیار مهمی در برنامهریزی دولتمردان و همچنین سازمانهای اجرایی در پیشبرد اهداف داشته است و به نوعی تداوم عملکرد آن زمینه را برای تحقق فرهنگ سازی و حکمرانی ناشی از بهره مندی از نظر و خواسته شهروندان در اداره جامعه فراهم ساخته است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با اشاره به روشهای مختلف پیمایش و نظرسنجی گفت: با توجه به روش های مختلف جمع آوری داده ها که غالبا به شیوه حضوری و از طریق پرسشنامه انجام می گیرد، روش های مختلف دیگری چون روش جمع آوری داده ها به صورت غیر حضوری و از طریق تلفنی و یا الکترونیکی به کار می رود که که هر یک از این روش ها با توجه به فراخور موضوع تحقیق در افکار سنجی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی با توجه به ضعف اعتماد عمومی، عمدتا نظرسنجی هایی از دقت بیشتری برخوردارند که به صورت ناشناس و به صورت تصادفی در میادین و محل های تردد عمومی انجام می گیرد. زیرا گمنامی در انعکاس دقیق تر داده ها نقش بسیار موثری ایفا می نماید، زیرا هنوز فرهنگ نظرسنجی و اعتمادسازی آنطور که باید شکل نگرفته و عموما دادههایی که به شکل تصادفی جمع آوری می شود از دقت بیشتری برخوردار است.
ایشان با اشاره به عدم رجحان روش های مختلف گردآوری داده ها، بیان داشتند، تفاوتی در روش اجرای نظرسنجی وجود ندارد، مهم بحث اعتمادسازی است که باید به صورت پایهای انجام گیرد و این فرهنگسازی میتواند از مقاطع تحصیلی پایهای زمینه سازی شود تا حساسیت و ضرورت افکارسنجی برای همه افراد ملموس باشد.
حیدری در پاسخ به این سوال که «کاربرد افکارسنجی بر عملکرد ارگانهای مختلف چگونه است؟»، افزود: اکثر نظرسنجیها بنابر تقاضای دستگاهها و سازمانها انجام میگیرد، ایسپا به عنوان حوزه تخصصی اجرای نظرسنجی در بازنگری اهداف، عملکرد و ارزیابی ارگانها خیلی کمک کرده است؛ لذا بسیاری از سازمانها یا نهادهای خصوصی میتوانند در بازنگری عملکرد و همچنین هدف گذاری جدید در مجموعه متبوعشان از نطرسنجیهای ایسپا برای ارتقای امور درون سازمانی یا مخاطبانی که از خدمات آنان بهرهمند میشوند، نهایت استفاده لازم را ببرند.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله در افکارسنجی اعتمادسازی و اعتبار است که نقش پایهای و اساسی دارد، گفت: بدون اعتماد عمومی هیچ بنیان اجتماعی عملکرد درستی نخواهد داشت و مایه اصلی افکارسنجی اعتماد است و زمانی ایجاد میشود که اهمیت و ضرورت افکار سنجی معرفی و شناسانده شود و سپس نتایج تحقیقات و نظرسنجی در جامعه مشهود باشد، در این صورت زمینه برای نظرسنجیهای دقیق و بهتر در آینده فراهم می گردد.
نظر شما :